اطلاعات کامل درباره ریزش مو و کاشت مو
متن دلخواه شما
سه شنبه 9 آذر 1395 ساعت 10:49 | بازدید : 111 | نوشته ‌شده به دست padidekashan | ( نظرات )

برا کسب اطلاعات بیشتر کلیک کنید:

ریزش مو

ریزش مو یکی از دغدغه های مردان  و زنان می باشد ، دلایل بسیاری در ریزش مو موثر هستند ، دلایل ارثی  یکی از این عوامل می باشد و عواملی مانند عدم راعایت بهداشت مو هم در این امر دخیل هستند ، بعد از شروع ریزش مو افراد راه های مختلفی را انتخاب می کنند که اکثر آن ها بدون هماهنگی با پزشک می باشد و به همین دلیل نتیجه خوبی نمی دهد ،  در این مقاله دلایل ریزش مو را برای شما بصورت کامل  توضیح می دهد و راهکارهایی که با نظر پزشکان اعلام شده را برای شما بیان می کند :

ریزش مو یکی از مشکلاتی است که اغلب مردان و زنان با آن موجه اند. و همه کسانی که تشخیص می دهند که دچار ریزش موشده اند راه های مختلفی را برای درمان آن امتحان می کنند. امروزه با توجه به پیشرفت علم پزشکی، کسانی که ریزش مودارند می توانند از روش های محتلفی که برای کاشت مو وجود دارد استفاده کنند و مشکل ریزش مو را برای همیشه درمان کنند. ولی علاوه بر کاشت مو راه های دیگری برای درمان ریزش مو هم وجود دارد. اما در واقع ریزش مو چیست؟ علل ریزش موچیست؟ روش های درمان ریزش مو کدامند؟ اگر با این مقاله از سایت همراه باشید پاسخ تمام این سوالات را می توانید بیابید. این مقاله به موضوعات مختلفی از قبیل ریزش مو،درمان ریزش مو،درمان ریزش مو ارثی،علل ریزش موو نکاتی تکمیلی در این باره اختصاص دارد که از شما عزیزان دعوت می کنیم در ادامه این مقاله همراه ما باشید.

اطلاعات کامل درباره ریزش مو و کاشت مو

اطلاعات کامل درباره ریزش مو و کاشت مو

برا کسب اطلاعات بیشتر کلیک کنید:

اطلاعات کامل درباره رفع مو زائد

ریزش مو و درمان آن

ریزش مو در بین زنان و مردان مشکلی جدی است. ممکن است این ریزش مو واکنشی به مشکلات مختلف (دارو، مشکلات تیروئیدی، استرس، کمبود آهن و غیره) بدن باشد، اما اغلب موارد است آلوپِسی مردانه است که با افزایش سن و عوامل ژنتیکی رابطۀ مستقیم دارد. اگرچه درمان های متعددی برای این مشکل وجود دارد اما فقط مینوکسیدیل و فیناسترید در برخی موارد تأثیری از خود نشان داده اند. درمان جراحی توسط پیوندهای جزئی یا روش های دیگر می توانند به عنوان آخرین روش برای دست یابی مجدد زیبایی پیشنهاد شوند.

اکثر مردم روزانه بین 70 تا 150 تار موی سرشان را از دست می دهند، که عمدتا‎‏ در حین شستشو، شانه زدن و یا بستن موی سر است.
معمولاً کم شدن موی سر هنگامی است که ریزش مو بیشتر از رویش مو باشد. کم مو شدن وقتی قابل توجه است که حدود 40% از چگالی موی سر از دست رود.
تست کشیدن مو: برای تایید ریزش غیر طبیعی مو و بررسی شدت آن حدود 100-50 تار مو را با انگشتان گرفته ملایم بکشید. در حالت طبیعی 5-4 تار مو کنده می شود. اگر بیشتر کنده شود ریزش مو غیر طبیعی است.
تست تریکوگرام: روش دقیق برای بررسی نوع ریزش مو بررسی ریشه 100-50 تار مو زیر میکروسکوپ می باشد.
آلوپسی یا ریزش مو از نظر انتشار به دو نوع لوکالیزه یا موضعی و ژنرالیزه یا منتشر تقسیم می شوند.

ریزش مو,ریزش موی سکه ای,ریزش موی سگ

مو معیار زیبایی ؛ ریزش مو
از سوی دیگر می دانیم که امروزه به علت تمایل روز افزون به زیبایی، تعداد مشاوره ها به خاطر این مشکل در حال افزایش است، در حال حاضر درمان های جدید و مؤثرتری برای مبارزه با ریزش مو وجود دارد.

 

رشد مجدد مو
مو از دو بخش تشکیل شده است: ساقه و ریشه. جنس ساقۀ مو از کراتین است، کراتین پروتئینی است که درترکیب ناخن ها و ساخت بخش عمیقی از پوست وجود دارد. ریشه که به شکل پیاز است، در پوست فرورفته و باعث چسبندگی مو به پوست سر می شود. فلیکول پیلوسباسه که حاوی غدۀ سباسه (که سبوم تولید می کند) است و همچنین عضلۀ پیلو آرکتور به مو ضمیمه می شوند.
یک دسته مو حاوی 100.000 تا 150.000 تار مو، با تراکم 250 تا 300 مو در هر سانتی متر مربع است. موها در ماه به طور متوسط 1 سانتی متر رشد می کنند و طول عمر هر تار مور بین 2 تا 6 سال است. باید بدانید که از دست دادن 25 تا 100 تار مو در روز طبیعی است. در یک فرد هم می توانیم موهایی را ببینیم که در حال رشد هستند و هم موهایی را که در حال ریزش اند؛

این روند توجیه کنندۀ وجود یک چرخۀ مو است که شامل سه دوره می شود. طولانی ترین مرحله «آناژن» یا مرحلۀ رشد مو است که حدوداً سه سال طول می کشد. بعد از این مرحله، مرحلۀ «کاتاژن» یا مرحلۀ استراحت فرامی رسد که خیلی کوتاه (2 تا 3 هفته) است. چرخه با مرحلۀ «تلوژن» یا مرحلۀ ریزش که یک دورۀ حدوداً 3 ماهه است، به پایان می رسد.

بنابراین تمام موها در یک زمان در یک مرحله قرار ندارند: در یک دورۀ زمانی، بیش از 75% موها در مرحلۀ رشد قرار دارند، 1% در مرحلۀ استراحتند و کمتر از 25% در مرحلۀ ریزش. رشد موها تحت تأثیر عوامل مختلفی مثل فصول، عوامل ژنتیکی و عوامل هورمونی قرار دارد. در نهایت، چرخۀ رشد مو هم مانند تمام اعضای بدن پیر می شود: چرخۀ مو از پنجاه سالگی به بعد کوتاه و رشد موها آهسته می شود.

ریزش مو، خصوصاً فقط بخشی از موهای سر، می تواند دلایل متعددی داشته باشد، از جمله: دلایل هورمونی، دارویی، بیماری یا تهاجمات فیزیکی یا شیمیایی.

ریزش مو منتشرشونده به عنوان پاسخ یک محرک
برخی حوادث ممکن است آلوپسی شدید را با خود به همراه داشته باشند. برخی از این حوادث عبارتند از: تب خیلی بالا، شوکجراحی، خون دماغ شدید، یک کمبود قابل توجه، حادثه ای سخت یا یک شوک روحی روانی بسیار سنگین.

خوشبختانه، موهایی که به این دلایل دچار ریزش شده اند، بعد از چند ماه دوباره رشد می کنند.علاوه بر این باید ریزش مو بعد از زایمان را هم یادآور شویم، که خانم ها ممکن است بعد از تولد نوزاد طی چند هفته، 30 تا 50% موهای شان را از دست بدهند.

این ریزش مو ممکن است شدید باشد و از چند هفته تا چند ماه طول بکشد. اما بازهم به هیچ وجه خطر طاسی وجود ندارد.آلوپسی، به تدریج (بیش از دو ماه)، منتشر می شود، در این مورد باید دنبال علت کلی گشت، خصوصاً علل هورمونی یا کمبودها که شایع ترین علل در بین خانم ها هستند.

در واقع، دلایل آلوپسی مزمن بیشتر به علت کم کاری یا پرکاری تیروئید و کمبود آهن هستند. زمانی که این مشکلات پیش آیند، اغلب همراه با نشانه های بالینی دیگری نیز هستند که تشخیص را راحت تر می کنند. در تمام موارد، تشخیص باید با استفاده از آزمایش خون صورت بگیرد (جستجو دربارۀ کم خونی، میزان فریتین و آزمایش تیروئید).

اگر علت آلوپسی تشخیص داده شود و درمان مناسب اتخاذ گردد، موها مجدداً می رویند، اما ممکن است ریزش مو علت دیگری داشته باشد مانند آلوپسی مردانه. برخی داروها هم ممکن است علت ریزش مو باشند، زیرا آنها باعث اختلال در چرخۀ مو می شوند. ضمناً، بعضی  از داروهای ضد سرطان یا ضد میتوزی به طور خودبه خود باعث ریزش مو می شوند. البته بقیۀ داروها فقط در مواد اندکی ریزش مو را با خود به دنبال دارند. بعد از دورۀ درمان با این داروها، موها مجدداً می رویند و رشد می کنند.

ریزش مو به علت آسیب
بسیاری از آسیب ها نیر ممکن است، باعث ریزش مو در یک ناحیۀ محدود شوند. گاهی اوقات آنها مجدداً می رویند، در صورت حمله ای شدید به پوست سر مثلاً به واسطۀ فر کردن مو یا استفاده از مواد فرکننده یا مواد باز کنندۀ فر، هم ممکن است مو دچار ریزش شود.

توجه! بافت ها یا شینیون های خیلی سفت هم ممکن است باعث ریزش مو شوند. اگر وقتی موها می ریزند از خود سطح صاف و بدون مویی باقی می گذارند، باید به وجود طاسی یا عفونت قارچی مشکوک شد، و برای رفع مشکل مراجعه به پزشک ضروری است. در واقع، این آسیب ها موارد نادری نیستند چرا که حدود 2% افراد جامعه به آنها مبتلا می شوند، خصوصاً نوجوانان و جوانان. این نوع ریزش مو ناگهانی و شدید است و سطح به سطح پیشرفت می کند. علاوه بر این، ریزش مو ممکن است مناطق مودار دیگر را نیز درگیر کند.

نوع دیگری از ریزش مو وجود دارد که به آن اثر زخم هم گفته می شود و بنابراین شناخته شده هستند. این مورد در زمان برخی بیماری های عفونی (قارچی، باکتریایی، ویروسی، انگلی)، تومورها، لوپوس اریتماتوز مزمن، لیکن پلان، جراحت هایسوختگی ها یا پرتو یونیزان دیده می شود.

علل ریزش مو :

ریزش مو,ریزش موی سکه ای,ریزش موی سگ

 صفت طاسی مردانگی است و معمولترین علت کاهش مو، طاسی ژنتیکی یا کم مو شدن ژنتیکی نام دارد.
بیماری، شرایط خاص فیزیکی یا معالجه بعضی از بیماریها: این مورد شامل تب بالا، بیماری تیروئید، زایمان، پروتئین ناکافی در غذا، کمبود آهن، معالجات سرطانی، استفاده از داروهای خاص و علل دیگر.

ریزش مو از دو طریق است:

ریزش موی تدریجی: نواحی مشخصی از مو ریزش می کند در حالی که باقی پوست سر یک پوشش کافی از مو را حفظ می کند.
ریزش موی کلی: کاهش یکنواخت مو در تمام سر بدون اینکه رشد معمول مو دیده شود.

دسته بندی های متفاوتی از طاسی وجود دارد که عبارت اند از:

طاسی آراتا: بیماری است که نواحی مشخصی به شکل تکه ای طاس می شود. معمولاً اگر درمان نشود 6 تا 12 ماه پس از بیماری بطور کامل طاس می شود.
طاسی توتالیس: یک وضعیت غیر عادی که کل موی سر ریزش می کند. علت این بیماری ناشناخته است
طاسی یونیورسالیس: ریزش کلی مو در همه بخشهای بدن است.
آندروژنتیک طاسی: طاسی است که به علت ژنتیکی است. این عامل می تواند تأثیرگذار بر مرد و زن باشد، اگرچه زنان استعداد به ارث بردن کامل طاسی را ندارند. این وضعیت می تواند در سنین نوجوانی، 20 یا 30 سالگی باشد.

تلوژن افلوویوم Telogen effluvium
این نوع ریزش مو از ریزش شدید موهای تلوژن از فولیکولهای در حال استراحت در پوست سر ناشی می شود.

استرسهای فیزیولوژیک و فیزیکی: خونریزیهای حاد و ناگهانی ، زایمان ، جراحی ، تصادفات و ….

بیماری سیستمیک: تب بالا ، کم خونی ، کم کاری یا پر کاری تیروئید ، بیماری شدید سیستمیک مثل لوپوس ، کاهش وزن.

اختلالات تغذیه ای و سوء تغذیه: فقر آهن یا روی ، رژیم سخت غذایی ، غذای کم پروتئین ، تغذیه وریدی طولانی و نامناسب (کمبود اسید آمینه های ضروری) ، کمبود گوگرد ، سیستئین ، متیونین ، اسیدپانتوتنیک که برای رشد مو لازم هستند، کمبوداسیدهای چرب ضروری.

استرسهای روحی و افسردگی

داروها: آنتی متابولیت ها ، ضد التهاب ها ، ضد تیروئید ، ایندومتاسین ، آلوپورینول ، جنتامایسین ، هپارین ، وارفاین ، پروپرانولول ، لیتیم ، ویتامین A ، قرصهای ضدحاملگی و بعضی دارو های دیگر.
فشار و کشش Traction: تل ، بیگودی ، ماساژ و سشوار شایعترین علت کم پشتی موی سر در جوانان و میانسالان خصوصا در جلوی سر می باشد.

آناژن افلوویوم anagen effluvium

این وضعیت در اثر مهار میتوز در سلولهای پایه موهای در حال رشد بوجود می آید. تنه مو در این حالت ناگهان لاغر شده و از آن قسمت می شکند. از علل آن داروهای شیمی درمانی ، رادیوتراپی ، مسمومیت باتالیوم (سم موش) و آرسنیک می باشد.

علل ریزش موی موضعی

ریزش موی آندروژنیک که شامل دو نوع طرح مردانه و طرح زنانه می باشد.
ریزش موی آره آتا یا منطقه ای
تریکوتریلومانیا
عفونتهای قارچی ، باکتریایی و ویروسی پوست.
بیماریهای پوستی مانند لوپوس دیسکوئید ، لیکن پلان فولیکولر و بدخیمی های پوستی
ریزش موی سیکاتریسیل مانند سوختگی

ریزش موی آندروژنیک طرح مردانه

ریزش موی مردانه شایعترین فرم ریزش مو است و در مردان مستعد از نظر ژنتیکی ایجاد می شود. ریزش موی آندروژنیک در مردان 20 تا 30 سالگی به صورت ریزش تدریجی مو عمدتا در نواحی ورتکس (کله سر) و پیشانی- گیجگاهی آغاز می شود. طاسی در مردان بیماری نیست ، بلکه پاسخ فیزیولوژیک ایجاد شده بوسیله هورمونهای آندروژنی در افراد مستعد از نظر ژنتیکی است.

در 46% مردان بین 50-20 سال طاسی در مناطق پیشانی و گیجگاهی اتفاق می افتد. فرورفتگی مثلثی شکل پیشانی- گیجگاهی بطور طبیعی در اغلب مردان جوان و زنان پس از بلوغ رخ می دهد. اولین نشانه های طاسی افزایش فرورفتگی پیشانی- گیجگاهی همراه فرورفتگی وسط فرونتال است. نتیجه آن ریزش مو در ناحیه گرد روی ورتکس می باشد و تراکم مو در قسمت بالای اسکالپ گاهی به سرعت کم می شود.

ریزش موی آندروژنیک طرح زنانه
ریزش موی منتشر ، پیشرونده و مزمن در زنان پس از سن 20 تا 30 سالگی مکررا یک شکایت مطرح شده است. این زنان معمولا دوره قاعدگی طبیعی دارند و هیچ اختلالی در معاینه بالینی ایشان بدست نمی آید. بررسیها نشان داده اند که در بعضی از اینها سطح سرمی هورمون دهیدرو – اپی آندروسترون سولفات DHEA-S که نوعی هورمون آندروژنی آدرنال است، بالاست. به همین علت ریزش موی آندروژنیک آدرنال هم می گویند. اغلب زنان مبتلا به ریزش موی منتشر دچار کاهش تدریجی مو در قسمت مرکزی اسکالپ (رویشگاه موی سر) با حفظ خط رویش طبیعی بدون فرورفتگی پیشانی- گیجگاهی می گردند.

ریزش مو,ریزش موی سکه ای,ریزش موی سگ

از شایعترین علل ریزش مو است، ریزش ناگهانی و بدون علامت مو در یک یا چند ناحیه کاملا مشخص و معمولا گرد که اغلب در سن زیر 40 سال دیده می شود. ساقه مو در این بیماری به خوبی شکل نگرفته و در هنگام رسیدن به سطح می شکند. رشد دوباره مو در عرض 1 تا 3 ماه شروع می شود. ضایعه اغلب منفرد و کوچک است ، ولی ممکن است متعدد یا بزرگ باشد و یا تمام سر (آلوپسی توتالیس) و سراسر بدن (آلوپسی یونیورسالیس) را گرفتار کند.

ریزش موی تریکوتیلومانیا
کندن مو با دستکاری که به صورت تیک یا عادت آگاهانه یا ناآگاهانه و بیشتر در کودکان ، افراد سنین بلوغ و زنان دیده می شود. نسبت زن به مرد 2.5 به 1 است. محل مورد علاقه منطقه پیشانی- گیجگاهی است. ناحیه مبتلا حدود نامنظم و زاویه دار دارد و تراکم مو عموما کم شده است. اما محل درگیر هیچگاه مثل ریزش موی منطقه ای بدون مو نمی باشد. شیوع آن دراختلالات اضطرابی و افسردگی و همچنین اختلالات وسواسی بیشتر است.

بررسی آزمایشگاهی
در بیماری که با ریزش موی منتشر مراجعه کند، بر اساس شرح حال و سابقه ، اگر مشکوک به بیماری زمینه ای باشد آزمایشات از نظر کم خونی ، مشکلات تیروئید و … انجام می شود. و بر اساس بقیه انواع ریزش مو آزمایشات تاییدی آنها انجام می شود. برای بررسی قارچ آزمایش هیدروکسید پتاسیم و برای ریزش مو های موضعی بدخیم ، نمونه برداری از پوست سر انجام می شود.

در زنان با طاسی آندروزژنیک که همراه با علایم آندروژنیسم (سبوره ، آکنه ، پرمویی ، بزرگی کلیتوریس ، افزایش میل جنسی و …) هستند باید آزمایشات هورمونی زیر انجام شود: تعیین سطح سرمی DHEA-S ، تستوسترون کل سرم ، پرولاکتین و همچنین آزمایشات تیروئید و LH,FSH تخمدان.

ریزش مو,ریزش موی سکه ای,ریزش موی سگ

 دلایل ریزش مو و روش درمان آنها

1. Telogen effluvium

Telogen effluvium، بیماری پوسته سر است که پس از بارداری، جراحی های مهم، کاهش وزن شدید یا استرس زیاد به وجود می آید. در اثر این پدیده شما هر روز دسته دسته موهای خود را به ویژه هنگام شامپو کردن، حالت دادن یا شانه زدن آنها از دست خواهید داد. این مساله می تواند عوارض جانبی برخی از داروها همچون داروهای ضدافسردگی، ضد اضطراب و کاهش دهنده التهاب نیز باشد. در طول این بیماری، موها پیش از اینکه از پوسته سر بیرون بیایند بسیار سریعتر از حالت نرمال، از فاز رویش به فاز استراحت می رسند.

نشانه ها: خانم ها به طور طبیعی 6 هفته تا 3 ماه پس از اتفاق های استرس زا دچار ریزش موی شدید می شوند. در بیشترین حد این بیماری ممکن است مشت مشت موهای خود را از دست بدهید.

روش های درمان: در برخی موارد، همچون بارداری یا جراحی های مهم، باید صبر کنید تا این دوره ریزش تمام شود. اما اگر در نتیجه مصرف داروها ریزش موی شدید دارید، با پزشک صحبت کنید تا دوز آن را کاهش دهد. اگر در نتیجه استرس دچار این مشکل شده اید نیز بهترین راه کم کردن اضطراب و هیجان های منفی است.

2. ریزش موی ارثی

ریزش موهای ارثی یکی از دلایل رایج ریزش موی سر است. این مشکلی است که ممکن است فرد، ژن آن را از پدر یا مادر خود دریافت کند.

نشانه ها: نشانه های ریزش موی ارثی از اوایل 20 سالگی آغاز می شود. اگر هر دو پدر و مادر این مشکل را داشته اشند، فرزند هم دچار آن خواهد شد. ریزش موها در برخی از افراد پراکنده است یعنی بخش های مختلفی از سر دچار ریزش مو می شود. برخی هم فقط بخش مشخصی ار سرشان می ریزد.

روش های درمان: با کمک ماینوکسیدیل می توانید تاحدی جلوی ریزش موها را بگیرید. برای این منظور باید روزی دومرتبه از این محلول استفاده کنید. داروهایی نیز برای جلوگیری از ریزش موها برای مردان و زنان وجود دارد. البته خانم ها باید مراقب عوارض جانبی این داروها باشید. مصرف ماینوکسیدیل برای زنان باردار یا شیرده ممنوع است. برای مردان نیز از داروهای خوراکی و فاینستراید استفاده می شود.

3. کم کاری غده تیروئید

میلیون ها نفر که بیشتر آنها را زنان تشکیل می دهند از بیماری های تیروئید رنج می برند. هنگامی که بدن شما خیلی کم هورمون تیروئید را ترشح کند، گفته می شود که دچار کم کاری غده تیروئید هستید. تیروئید هورمونی است که مسوول متابولیسم بدن، ضربان قلب و حالت های روحی انسان است. اگر بدن تیروئید زیادی تولید کند، پرکاری غده تیروئید دارید. هورمون تیروئید مسوول همه چیز در بدن از مصرف اکسیژن بدن گرفته تا رشد مو، پوست و ناخن ها است. وقتی این هورمون به اندازه کافی و درست در بدن ترشح نشود شما شاهد تغییراتی در بدن خود خواهید بود.

نشانه ها: کم کاری غده تیروئید باعث افزایش وزن، خستگی، یبوست، افسردگی و اخلال در تمرکز می شود. مو، ناخن و پوست نیز مواردی هستند که در نتیجه این بیماری آسیب می بینند. این مساله بیشتر در خانم های بالای 50 سال بسیار رایج است.

پر کاری غده تیروئید نیز باعث کاهش وزن، تپش قلب نامنظم، عصبی بودن، پرخاشگری، اسهال، پوست مرطوب، ضعف عضلانی و تغییر حالت چشم می شود. در نتیجه این بیماری چون متابولیسم بدن زیاد می شود، ممکن است موهای خود را نیز از دست بدهید.

روش های درمان: برای بیماری های تیروئید باید به پزشک مراجعه کنید تا داروهای مناسب با دوز کافی را برای شما تجویز کند.

4. لوپوس (زخم پوستی)

لوپوس نوعی بیماری مزمن خود ایمن است که خود سیستم ایمنی بدن به بافت های سالم آسیب می رساند. حدود 1.5 میلیون نفر از مردم دنیا به این بیماری دچار هستند و بیشتر آنها را زنان تشکیل می دهند که در طول سال های باروری تحت تاثیر این بیماری قرار دارند.

نشانه ها: لوپوس اصولا با خستگی مفرط، سردرد، زخم های دهانی و مفاصل متورم همراه است. بسیاری از مردم در قسمت استخوانی بینی خود دچار لکه پروانه ای شکل هستند و حساسیت بالایی به نور خورشید پیدا می کنند. از دیگر نشانه های آن باید به تب، ورم دست و پا و پف اطراف چشم ها، درد سینه و کم خونی اشاره کرد. بیشتر مردم نیز موهای خود را از دست می دهند. از آنجا که این نشانه ها در شرایط دیگر نیز ممکن است بروز کنند لوپوس را مقلد بزرگ نام نهاده ا ند.

روش های درمان: اگر دچار ریزش مو و درد مفاصل، خستگی و دیگر نشانه های لوپوس شدید حتما به متخصص روماتیسممراجعه کنید. احتمالا پزشک برایتان داروهای خوراکی همچون پرد نیزون تجویز می کند. اگر لکه های در کاسه سر خود دارید باید به متخصص پوست مراجعه کنید تا لوسیون های مناسب برایتان تجویز کند.

5. کمبود آهن

خانم هایی که پریودهای سخت دارند یا غذاهای آهن دار مصرف نمی کنند ممکن است در خطر کمبود آهن قرار داشته باشند. کمبود آهن منجر به کم شدن سول های قرمز خونی می شود. گلبول های قرمز خون مسوول حمل اکسیژن و هموگولوبین هستند و انرژی لازم را به انسان می رسانند.

نشانه ها: کمبود آهن باعث خستگی مفرط، ضعف و رنگ پریدگی می شود. این بیماری ممکن است با سردرد، اختلال در تمرکز، دست و پای سرد و ریزش مو نیز همراه باشد.

روش های درمان: غذاهایی که حاوی آهن هستند همچون گوشت گوساله، ماهی، سبزیجات سبز، حبوبات و غلات زیادی مصرف کنید. این غذاها را به همراه غذاهایی که ویتامین c دارند مصرف کنید تا آهن آنها به خوبی جذب شوند. خانم ها به 18 میلی گرم آهن در طول روز نیاز دارند و پس از یائسگی نیز به 8 میلی گرم آهن در طول روز نیاز دارند. اگر قصد دارید از مکمل های آهن استفاده کنید حتما پیش از مصرف با پزشک خود هماهنگ کنید. برای جلوگیری از ریزش مو می توانید از قرص های آهن استفاده کنید.

ریزش مو,ریزش موی سکه ای,ریزش موی سگ

6. کیست تخمدان

خیلی از خانم ها از عارضه کیست تخمدان رنج می برند. این بیماری می تواند از 11 سالگی آغاز شود و باعث عدم تعادل هورمونی می شود. PCOS اصولا منجر به ناباروری نیز می شود.

نشانه ها: PCOS می تواند باعث رشد موهای صورت، پریودهای نامنظم، اکنه و کیست تخمدان شود. اگر به ریزش موی سر دچار شده اید، ممکن است متوجه شوید رشد موهای دیگر قسمت های بدنتان افزایش یافته است. اینها نشانه های کیست تخمدان هستند.

روش های درمان: بیشتر بیماری های PCOS با قرص های ضدبارداری قابل درمان هستند. این داروها حاوی ضد استروئیدهای قوی هستند که مانع از ترشح تستوسترون می شود. اگر نمی توانید از قرص های ضدباراداری استفاده کنید، ممکن است پزشک، داروهایی همچون اسپیرونولاکتون برایتان تجویز کند که مانع از ترشح هورمون های مردانه می شوند. کاهش وزن نیز می تواند در کاهش تاثیرات هورمون های مردانه موثر باشد.

7. سلامت پوست سر

پوست سری که سالم نیست می تواند باعث التهاب و مانع از رویش موها شود. مشکلات پوستی که باعث ریزش مو می شوند شامل چربی نابهنجار پوست، شوره سر، سوریاس و بیماری های قارچی هستند.

نشانه ها: چربی نابهنجار پوست باعث پوسته ریزی پوست سر می شود و شوره های زرد رنگ و چرب روی شانه های و لای موهای فرد کاملا مشخص هستند. شوره سر در نتیجه مخمری به نام مالاسزیا، تغییرات هورمونی بدن یا چربی بیش از حد سر به وجود می آیند. سوریاس نیز موجب تغییر پوسته سر می شود که پوسته های ضخیم و سفید ایجاد می کند که در نتیجه کشیده شدن ممکن است خون بیفتد. بیماری های قارچی در نتیجه تماس با حیوانات یا انسان های آلوده به انسان سرایت می کنند و نشانه های آن شامل لکه های قرمز رنگ در کف سر است.

روش های درمان: برای درمان شوره سر شامپوهای مختلفی در بازار وجود دارند که می توانید از آنها استفاده کنید. برای سوریاس و قارچ های پوستی نیز دارو وجود دارند که باید با تجویز پزشک آنها را مصرف کنید.

8. تاسی سر

تاسی نوعی عارضه است که سیستم ایمنی بدن به پیازهای مو آسیب می رساند. این عارضه دامنگیر افراد بسیاری در جهان و در هر دو جنس زن و مرد یکسان است. دلیل این امر ناشناخته است اما ارتباط نزدیکی با استرس و بیماری ها دارد.

نشانه ها: این عارضه به سه شکل خود را نشان می دهد: تاسی عموما به صورت دایره ای در کاسه سر، ابروها یا پاها ظاهر می شود. ریزش موهای کف سر به نام تاسی توتالیس و ریزش بقیه موها به نام تاسی یونیورسالیس شناخته می شوند. برخی از بیماران اعتقاد دارند پیش از بروز تاسی، آنها در منطقه ای که دچار ریزش شده است چیزی همچون سوزش یا التهاب را حس می کرده اند.

روش های درمان: تاسی اصولا با کورتیکواستروئیدها درمان می شوند. در برخی موارد، ماینوکسیدیل نیز می تواند موثر باشد. اما مهم تر از همه این است که استرس کمی داشته باشید.

9. رسیدگی بیش از حد به موها

بیش از حد شامپو کردن، حالت دادن، سشوار کشیدن، رنگ کردن، کراتینه کردن و .. به موها آسیب می رسانند. حرارت و مواد شیمیایی به موها آسیب می رسانند و باعث شکستن و ریزش موها می شوند.

نشانه ها: موهایی که آسیب دیده اند خیلی راحت شکسته و خرد می شوند و وقتی می ریزند شما پیاز موها را نمی بینید

روش های درمان: از وسایلی که باعث افزایش حرارت موها می شوند، استفاده نکنید. سشوار را روی باد سرد تنظیم کنید و تا حد امکان از اتوی مو استفاده نکنید. موها را تا دو یا سه درجه روشن تر از رنگ نرمال خود رنگ کنید. برای روشن کردن موها مواد شیمیایی زیادی نیاز است و در نتیجه آن، آسیب بیشتری به مو وارد می شود.

درمان ریزش مو :

ریزش مو,ریزش موی سکه ای,ریزش موی سگ

درمان ریزش مو بر اساس علت آن می باشد در صورت وجود علل زمینه ای ، اینها باید برطرف شود. یکسری درمان کلی هم بصورت تجربی در همه موارد استفاده می شود از جمله قرص ویتامین E ، ویتامین ب- کمپلکس و قرصهای آهن و هماتینیک.

درمان طاسی مردانه
به صورت اختصاصی در مورد طاسی مردانه در حال حاضر محلول ماینوکسیدیل تنها درمان دارویی پذیرفته شده است. در مردانی که دارای نواحی کوچکی از ریزش موی ناکامل در ورتکس هستند، بهترین جواب را می دهد. اثر آن بر روی موی نواحی فرونتال و شقیقه هنوز شناخته نشده است. اثر آن به صورت کم کردن ریزش مو و حتی تحریک رویش موی جدید است. رشد مو 8 تا 12 ماه بعد واضح می گردد.

محلول را باید بطور مداوم استفاده کرد تا رشد مو حفظ شود. با قطع ماینوکسیدیل موهای جدید می ریزد. تقریبا در 3/1 اینها مو به اندازه ای رشد می کند که به اندازه کافی برای کوتاه یا شانه شدن بلند باشد. از این دارو 1 سی سی (15 قطره) از محلول 2 درصد روی ناحیه خشک مالیده می شود و تا یک ساعت نباید آن ناحیه خیس شود، ماساژ هم داده نشود.

درمان ریزش موی زنانه
در صورتی که بررسیهای آزمایشگاهی طبیعی باشد، درمان مانند طاسی آندروژنیک مردانه است. با این تفاوت که در اینجا می توان از داروهای آنتی آندروژنیک سیستمیک استفاده کرد. در صورتیکه آزمایشات علت دیگری را مطرح کند، درمان علت زمینه ای لازم است.

 

درمان ریزش موی منطقه ای
از درمانهای مورد استفاده برای این نوع ریزش مو ، تزریق داخل ضایعه و یا تزریق وریدی استروئید ، آنترالن ، فتوکموتراپی ، آلرژنهای موضعی و ماینوکسیدیل می باشد.

درمان تریکوتیلوماینا
برای درمان تریکوتیلوماینا درمان اختلالات روانی همراه و روان درمانی کمک کننده است و کلومیپرامین و فلوکستین به عنوان درمان دارویی در کنترل این رفتار موثر هستند.

ارتباط ریزش مو با تغذیه
هنگامی که تغذیه فولیکول مو بطور کامل باشد، موی سالم ایجاد می شود ولی هنگام تغذیه ناقص این بخش ، سلولهای این ناحیه دچار سوء تغذیه شده و به تدریج می میرند و یا وظیفه خود را به درستی انجام نمی دهند. کاهش نمک مصرفی ، حذف یا محدود کردن مصرف اسید چرب اشباع ، کاهش مصرف آجیل ، شکلات ، غذاهای سرخ کردنی و پرادویه و مصرف فراوان آب ،سبزی و میوه تازه می تواند در جلوگیری از سفید شدن مو و ریزش آن ، ابتلا به شوره سر و شکنندگی مو مفید باشدو

درمان گیاهی ریزش مو :

ریزش مو,ریزش موی سکه ای,ریزش موی سگ

ریزش مو قسمتی طبیعی از سیکل رشد مو است. در حقیقت ما به طور طبیعی در شبانه روز 50 تا 150 تار موی سر از دست می دهیم. و زمانیکه میزان ریزش مو بیش از مقدار طبیعی آن باشد و جایگزینی موهای جدید هم با سرعت کمتری انجام می پذیرد یا اگر موهای قبلی با موهای کوتاه تر و ضعیفتر جایگزین شوند آنوقت است که تاسی بروز می کند.

تاسی همیشه مشکل مردان بوده است و بسیاری نسبت به آن حساس بوده اند. ریزش مو در ناحیه ای خاص از سر در اثر کیست های چربی هم ممکن است بوجود آید. این مشکل ممکن است در طول یک یا چند هفته اتفاق بیفتد. بسیاری از ما بخاطر زندگی ماشینی امروزی و رژیم غذایی چرب و نامناسب به این عارضه دچار می شویم.

نوعی طب هندی به نام ایرویدا برای درمان چنین عارضه ای مناسب است در این روش درمان ریشه مشکل مورد بررسی قرار می گیرد. اگر می خواهید جلوی ریزش موی خود را بگیرید درمان ها طبیعی بهتر می توانند کمک کنند. ماساژ دادن همراه با روغن برای موهای شما بسیار مفید است.

سه بار در هفته از روغن نارگیل یا روغن خردل استفاده کنید. استفاده از مخلوط دال اُراد پخته شده و شنبلیله 2 تا سه بار در هفته بسیار مفید است. هر شب روغن کنجد به سر خود بمالید و سر خود را با یک پارچه یا روسری ببندید. صبح که از خواب بیدار شدید سر خود را با یک شامپوی گیاهی خوب بشورید برای آب کشی نهایی از محلولی که از یک قاشق غذا خوری سرکهسیب و یک لیتر آب تشکیل شده است استفاده نمایید.

مخلوطی از یک قاشق غذا خوری عسل و 45 میلی لیتر مخلوط آب و الکل طبی به غلطت 20 درصد الکل خالص و آب یک پیاز متوسط تهیه کنید می توانید این مخلوط را هر شب به سر خود بمالید و صبح سر خود را بشویید.

برای شستشوی سر همیشه از شامپو یا صابون های گیاهی که مواد شیمیایی ندارند استفاده نمایید. و ممکن است علت اصلیریزش موی شما مواد شیمیایی موجود در شامپو ها یا صابون هایی باشد که استفاده می کنید. مواد شمیایی موجب گرما می شوند که نتیجه آن تاسی موضعی است.

آمالا شیکالا یکی از شویند های موی سر رایج در هندوستان است. این ترکیب از آب پیاز و عسل تهیه شده است. برای تهیه آن می توانید یک چهارم فنجان آب پیاز را با یک قاشق غذا خوری عسل مخلوط نمایید. و با این مخلوط پوست سر خود را هر روز ماساژدهید.

با نوشیدن مخلوطی از آب سفناج و کاهو می توانید به رشد موهای خود کمک کنید. آب یونجه که با آب هویج مخلوط شده است هم نوشیدنی مفیدی برای رشد مو است. درمان های گیاهی مشابهی وجود دارند ولی سعی کنید درمانی را برای موهای خود انتخاب کنید که کمترین ضرر را داشته باشد و همینطور امتحان شده باشد. اما این گونه درمان های گیاهی و خانگی برای اثر گذاری باید حداقل 30 روز مورد استفاده قرار گیرد.

همینطور با انتخاب سبک زندگی سالم و اهمیت به استراحت تغذیه و ورزش به حد اعتدال می توانید سیستم ایمنی بدن خود را تقویت کنید و به روییدن موهای بیشتر کمک کنید.


 بیش از پنجاه درصد از مردان تا50 سالگی ریزش موی سر را تجربه می کنند و در بسیاری از آن‌ها، ریزش مو زودتر در 20، 30 سالگی یا حتی در دوره نوجوانی شروع می‌شود. ریزش مو مردان اغلب چیزی بیشتر از کم پشت شدن خط مو است. این مشکل معمولا اعتماد به نفس و روحیه فرد را تحت تاثیر قرار داده است.

در کاشت مو طبیعی، واحد های فولیکولی مو از ناحیه اهدا کننده مو  که اغلب موی پشت سر است جدا می شود و به ناحیه دریافت کننده (ناحیه طاس سر) انتقال داده می شود. این واحدهای فولیکولی طبیعی هستند و در صورتی که به درستی کشت شوند، رشد طبیعی مو در ناحیه طاس سر خود اتفاق می افتد.

hair transplant2
کاشت موی طبیعی و کاشت مو ابرو روشی ایمن است، دوره بهبودی کوتاه و عوارض جانبی اندکی دارد. مسئله ای که در موفقیت و اثرگذاری این عمل بسیار مهم است این است که، جراحی که این روش را انجام می دهد باید مهارت و تجربه بالایی داشته باشد.

 کلینیک زیبایی رز از انگشت شمار کلینیک‌ها در زمینه کاشت موست که با تیم فوق تخصصی و با بهترین امکانات و تجهیزات پزشکی و تجربه زیاد و جدیدترین روش‌های درمانی و داروئی توانسته است به بالاترین سطح کیفی و رضایت متقاضیان کاشت مو دست پیدا کند. از موفقیت های این مرکز استفاده از روشهایfut-fit و ترکیبی با بالاترین تراکم مو و طراحی طبیعی ترین خط رویش موها با ظاهر کاملاً یکدست، طبیعی و خوشایند است. مراجعه کنندگان به کلینیک زیبایی رز مدرن‌ترین،  کم عوارض ترین روش پیوند مو در جهان درمان می شوند.تیم تخصصی کاشت مو کلینیک زیبایی رز عقیده دارند که کاشت و پیوند مو یک فرآیند ساده پزشکی نیست بلکه ترکیبی از علم پزشکی، هنر و تجربه می باشد که نتیجه نهایی آن چهره ای زیبا  برای فرد است.

آیا شما کاندید خوبی برای کاشت مو هستید ؟

تعدادی از مهم ترین نکات قابل بررسی در زیر عنوان شده و کمک می کند تا شما بتوانید تا حدودی خود را به عنوان یک کاندید کاشت مو ارزیابی کنید.:

سن : اغلب آقایان 18 تا 25 ساله کاندید مناسب کاشت مو نمی باشند بجز موارد خاص با نظر پزشک زیرا با بررسی میزان ریزش موی فعلی آنها پیش بینی توسعه یافتن طاسی در آینده امکان پذیر نمی باشد. بهترین زمان کاشت مو زمانی مناسب است که ریزش موی فرد متوقف شده باشد.
وضعیت سلامت : به منظور بررسی وضعیت سلامت فرد گرفتن شرح حال کامل و انجام آزمایشات لازم ضروری می‌باشد.

بانک مو: کسانی کاندید بهتری برای کاشت مو هستند که در ناحیه پشت سرشان تراکم بالایی ازفولیکولهای مو داشته باشند. تراکم به معنی تعداد موها در واحد سطح می باشد. البته به کمک متدهای نوین ، برای افرادی که تراکم موی کمتری دارند نیز کاشت مو قابل انجام است و نتایج رضایت بخشی خواهد داشت.
میزان شلی پوست سر : میزان شلی پوست مشخص می کند تا چه میزان از پوست پشت سر می توان بر داشت تا با حد اقل کشش بتوان بخیه زد و احتمال جای بخیه کاهش یابد . البته این موضوع تنها در روش fut حائز اهمیت است و در مورد بیمارانی که پوست سرشان به اندازه کافی شل نیست میتوان مشکل را با استفاده از روش fit حل نمود.

فرآیند کاشت مو چگونه است؟

کاشت  و پیوند مو بصورت یک عمل سرپایی و بدون بیهوشی همراه با بی حسی موضعی بوده و شخص متقاضی کاشت مو در حین عمل هیچگونه دردی حاصل از موهای که روی سرش کاشته می شود را حس نمی کند. پس از اتمام یک جلسه کاشت مو ( که حدود 3-8 ساعت طول می کشد ) به مدت یک روز پانسمان مناسبی روی سر گذاشته شده . بیمار فردای آن روز جهت تعویض پانسمان و ویزیت جراح و شستشوی سر مراجعه می کند. در روز دوم بعد از عمل می تواند به حمام برود. اما دلمه هایی در محل کاشت ایجاد شده که نباید دستکاری شود و این دلمه ها تا روز پانزدهم از بین می روند. موهای کاشته شده به مدت 2 هفته رشد می کنند که این اتفاق نشان دهنده گرفتن پیوندهاست. اما درصد زیادی از موها از هفته سوم شروع به ریزش کرده و لیریشه موها زنده میماند وموهای جدید ازماه دوم به بعد ظاهر میشوند که در ابتدا این موها نازک و کرکی شکل بوده و به مرور ضخیم می شوند. در اغلب افراد همراه با ریزش موهای کاشته شده تعدادی از موهای قبلی بیمار در اطراف محل کاشت نیز وارد فاز استراحت شده و ریزش پیدا می کنند و محل کاشت برای مدتی (شاید تا حدود 4 ماه) کم پشت تر از سابق دیده می شود، این حالت شوک نامیده شده و موقتی است و با بیرون آمدن موها از حالت استراحت و رشد موهای کاشته شده تراکم مورد انتظار ایجاد می شود. موهای کاشته شده در 6 ماه اول نازک، کرکی و کم تراکم ظاهر می شوند و از ماه ششم به بعد موها پر پشت تر شده و تا 12 ماه کامل می شوند.

14

روش کاشت مو

کاشت مو در کلینیک کیمیا با استفاده از جدید ترین متد های روز دنیا در کاشت موی طبیعی توسط تیمی از مجرب ترین تکنسین های کاشت مو و پزشک متخصص انجام می شود . کاشت مو در این کلینیک به سه روش fut ، fit و روش ترکیبی انجام می شود . در ادامه به بررسی هر کدام از روش ها خواهیم پرداخت .

روش fut

در طول این روش، میزان کمی مو از ناحیه اهدا کننده ( معمولا در پشت سر ) جدا شده و تحت بزرگنمایی میکروسکوپ، گرافت هایی ایجاد می شود که این گروه بندی های طبیعی را بدون تغییر نگه می داند. سپس گرافت ها در برش های ریز  ناحیه ریزش مو در توزیعی که شبیه رشد موی طبیعی فرد است، قرار داده می شوند. این روش به چهار مرحله اصلی تقسیم می شود: برداشت مو از ناحیه اهدا کننده، آماده سازی گرافت، ایجاد ناحیه دریافت کننده و قرار دادن گرافت.

برداشت مو از ناحیه اهدا کننده: اولین مرحله این روش برداشت نوار اهدا کننده از محل دریافت کننده به شکلی است که کمترین آسیب به موهای اهدا کننده وارد شود و کمترین جای زخم در ناحیه اهدا کننده پس از بخیه زدن بافت ایجاد شود. این روش به محدود شدن ایجاد جای زخم در ناحیه اهدا کننده کمک می کند، زیرا به مو این امکان را می دهد تا از جای زخم رشد کند و نمایان بودن را به حداقل برساند.

آماده سازی گرافت. برای تبدیل بافت اهدا کننده در زیر میکروسکوپ به بخش های ریزی که تنها یک تا دو مو پهنا دارند به مهارت و کارایی زیادی نیاز است. در هنگامی که این کار به درستی صورت بگیرد، هیچ آسیب یا برش عرضی ای اتفاق نمی افتد. سپس ین بخش های کوچک به گرافت های واخد فولیکولی 1 تا 4 تار مویی برش داده می شوند. این برش باعث می شود که کمترین گرافت احتمالی ایجاد شود که این امکان را برای ما فراهم می کند تا از کوچکترین برش احتمالی استفاده کنیم. این کار به نوبه خود به معنای آسیب کمتر و بقای بهتر گرافت است.

ایجاد نواحی دریافت کننده: در حین آماده شدن گرافت ها، جراح نواحی  دریافت کننده را ایجاد می کند. این مساله به این معناست که جراح باید بتواند هزاران برش کوچک را به شکلی ایجاد کند که بقای بیشینه گرافت ها و کمترین آسیب به موهای از پیش موجود را تضمین کند.

قرار دادن: قرار دادن گرافت ها به مهارت فنی، تجربه، تبحر، آرام ترین تماس و تمرکز بر جهت نیاز دار تا تضمین کند که هر گرافت با کمترین آسیب قرار داده می شود و رشد موی مطلوبی بدست می آید.

 

 روش fit

در طول روش کاشت موی FUE، واحدهای فولیکولی مجزا ( گروه های موی یک، دو، سه و چهار تار مویی که به صورت طبیعی در پوست سر رشد می کنند) با استفاده از یک پانچ بسیار ریز یکی یکی برداشت می شوند. اندازه این پانچ بین 0.7 تا 1 میلی متر است. عموما موی ناحیه اهدا کننده مو کوتاه می شود تا پزشک بتواند پوست سر بیمار را مشاهده کند. واحدهای فولیکولی (که گرافت نام دارند) از نواحی مقاوم در برابر طاسی در کناره ها و پشت سر (که به آنها نواحی اهدا کننده گفته می شود) با استفاده از یک فرآیند چند مرحله ای گرفته می شوند. در ابتدا یک پانچ کوچک و تیز پوست دور یک واحد فولیکولی خط می اندازد. سپس یک پانچ کوچک و کند که عموما بین 0.7 تا 1 میلی متر اندازه دارد، برای فرو رفتن در بافت نرم دور واحد فولیکولی مورد استفاده قرار می گیرد. از آنجایی که جهت و زاویه واحد فولیکولی زیر پوست را نمی توان مشاهده کرد و اغلب با جهت مو در سطح تفاوت دارد، استفاده از پانچ تیز در زیر سطح پوست ممکن است باعث جدا شدن یا برش عرضی واحد فولیکوبی شود. در حالی که پانچ کند دور واحد فولیکولی را پوشش می دهد و در حین حال آن را از بافت های نرم مجاور جدا می کند.این فرآیند عموما “برش کند” نامیده می شود.
وقتی واحد فولیکولی از بافت های مجاور جدا شود، می توان آن را اغلب با انبرکی که موی بالای سطح پوست را می گیرد، استخراج کرد. هر گرافت واحد فولیکولی باید با دقت در نواحی دریافت کننده (نواحی مورد نظر برای کاشت موی طبیعی) کوچکی که پزشک در نواحی طاس یا کم پشت پوست سر ایجاد کرده، قرار داده شوند. بسته به ترجیح پزشک، واحدهای فولیکولی به دو صورت در ناحیه دریافت کننده قرار داده می شوند یا فورا پس از برداشت هر گرافت در نواحی دریافت کننده از پیش ایجاد شده قرار می گیرد یا پس از اتمام فرآیند استخراج واحدهای فولیکولی این کار صورت می گیرد. گرافت های برداشت شده که فورا کاشت نشوند،به دقت در یک محلول حاوی سالین نگهداری می شوند. از محلول های نگهداری بافت دیگر می توان به بافر، مواد مغذی و آنتی اکسیدان ها یا پلاسمای غنی از پلاکت حاوی فاکتورهای رشد و ویژگی های بهبود زخم اشاره کرد. محلول های نگهدارنده مانع از خشک و کم آب شدن واحدهای فولیکولیی می شود که فورا در نواحی دریافت کننده پوست سر کاشت نمی شوند.

روش اتوماتیک (SAFER)

تکنیک پیوند موی اتوماتیک سیفر (SAFER)، درواقع همان روش پیوند موی F.U.E است، با این تفاوت که با دستگاهی به‌نام S.A.F.E.R (مخفف Suction Assisted Follicular Extraction and Reimplantation) انجام می‌شود. دستگاه S.A.F.E.R یک ابزار الکترو پنوماتیک است که برای استخراج واحدهای فولیکول مو از طریق مکش (ساکشن) و کاشت موها، استفاده می‌شود.
تکنیک پیوند موی اتوماتیک یا کاشت مو به روش safer، بدون نیاز به جراحی انجام می‌شود، بنابراین دیگر نیازی به ایجاد شکاف در ناحیه برداشت مو نخواهد بود. متعاقباً جای زخم ناخوشایندی از آن باقی نخواهد ماند. همچنین بیمار نیازی به دوره طولانی ریکاوری ناشی از ادم شدید و مستمر، نخواهد داشت.

مزایا:

از مزایای کاشت موی طبیعی می توان به موارد زیر اشاره کرد

کم تهاجمی تر بودن روش:برخلاف روش کاشت مو FUT، که در آن رشته از پوست سر حاوی واحدهای فولیکولی برداشت جدا می شود، برش ایجاد می شود و زخم با بخیه بسته  می شود، گرافت های و بافت مجاور در روش FIT به صورت مجزا با استفاده از پانچ هایی برداشت می شود. به همین دلیل، بسیاری از افراد، این روش را به نسبت روش FUT کم تهاجمی تر می دانند.

کاهش ایجاد جای زخم و امکان کوتاه کردن مو:علاوه بر کم تهاجمی تر بودن، این روش کاشت مو همچنین مانند روش FUT جای زخم خطی ایجاد نمی کند.اگر چه بسیاری از جراحان با استعداد می تواننند جای زخم های خطی غیرقابل تشخیصی را با روش های برش زنی ایجاد کنند، در روش FUT همیشه یک جای زخم خطی باریک در بالاو پشت سر ایجاد می کند. علاوه براین، فیزیولوژی یا فعالیت های پس از عمل بعضی از بیماران باعث کشیدگی بیش از حد و درمان نامناسب ناحیه زخم در روش کاشت موی FUT می شود. این مساله اغلب منجر به ایجاد جای زخم بیشتر و برجسته تر در ناحیه اهدا کننده می شود.

زمان درمان کمتر و بهبودی سریع تر و نیاز های درمانی کم بعد از عمل:روش FUE با وجود زیر جلدی بودن، یک روش جراحی بدون ایجاد جای زخم نیست و مجموعه ای از جای زخم های کوچک و مدور را در ناحیه اهدا کننده ایجاد می کند. در صورتی که کاشت مو به درستی انجام شود، این نقاط بسیار ریز اغلب غیر قابل تشخیص هستند، البته به شرطی که بیمار موهای خود را طوری کوتاه کند که جای زخم ها ظاهرنشوند.

بسیاری از جراحان کاشت مو بر این عقیده هستند که ماهیت غیرتهاجمی تر روش FUEمنجر به زمان درمان و بهبودی سریع تر نسبت به روش کاشت موی FUT می شود. به دلیل اینکه زخمی بسته نمی شود و از بخیه استفاده می شود و در طول دوره درمان در ناحیه اهدا کننده کشیدگی بوجود نمی آید، عموما در روش کاشت موی FUE بیمار درد و ناراحتی کمتری را در ناحیه اهدا کننده احساس می کند. بیمارانی که روش FUE را انجام می دهند عموما سریع تر می توانند زندگی روزمره و فعالیت های خود را از سر بگیرند.

نواحی برداشت واحدهای فولیکولی بیشتر و امکان استخراج موی بدن (BHT):در روش کاشت موی FUE امکان برداشت واحدهای فولیکولی از نواحی مختلفی از پوست سر و بدن وجود دارد. این نواحی شامل پوست سر، پشت گردن، سینه، ریش، بازو، پا و هر ناحیه دیگری از بدن است که موهای کافی برای استخراج داشته باشد. برداشت مو از قسمت های دیگر بدن به جز پوست سر از طریق روش FUE و سپس کاشت آنها در پوست سر را روش کاشت موی بدن یا BHT می گویند. با وجود اینکه گرافت های موی بدن سیکل متفاوتی نسبت به موهای پوست سر دارند و خصوصیتات ناحیه اهدا کننده را حفظ می کنند، روش کاشت موی بدن گاهی اوقات در روش های ترمیمی موثر است و تعداد واحدهای فولیکولی موجود برای کاشت مو را به شدت افزایش می دهد. در نتیجه، در روش FUE پزشکان می نوانند برای برداشت مو ناحیه اهدا کننده بیشتری را داشته باشند.

بهترین روش برای موارد خاص و کوچک ( بهترین روش بازسازی ابرو):با توجه به اینکه روش کاشت موی FUE عموما نسبت به روش FUT کم تهاجمی تر است و در مدت زمان کمتری انجام می شود، برای موارد خاص و کوچک بهینه است. برای مثال، روش کاشت موی FUE برای بیماران جوان تری که تنها به تعداد گرافت کمی نیاز دارد و نمی خواهند جای زخم خطی در سر آنها ایجاد شود، این روش فوق العاده است. همچنین، روش FUE برای روش های کاشت موی مخصوص مثل بازسازی ابرو(کاشت ابرو)، که در آن به استخراج تعداد کمی گرافت مخصوص ( به عبارت دیگر واحدهای فولیکولی مجزای مو) با کمترین جای زخم نیاز است، بسیار مناسب است.

کاشت مو در جای زخم و بخیه

امروزه بسیاری از افراد درباره نحوه درمان جای زخم باقیمانده از درمان های کاشت موی قدیمی خود مشکل دارند. اغلب، افراد با این زخم ها در محل اهدای پیوند مو بر روی سر در حالتی مواجه می شوند که از تکنیک FUE در ابعاد بسیار وسیع استفاده شده باشد. به این ترتیب شما می توانید حفره ها یا سوراخ های ایجاد شده در پشت سر فرد را مشاهده کنید. برای درمان این مشکل می توان از روش کاهش اثر باقیمانده از زخم استفاده کرد که در آن سوراخ ها یا بافت های اطراف زخم بریده شده و نواحی سالم به یکدیگر دوخته می شوند. در ادامه، می توان در محل شکاف و بریدگی ایجاد شده از عملیات کاشت مو استفاده کرد.

هدف اصلی متخصصان در کلینیک رز ایجاد یک روش درمانی است که نه تنها بدون درد است، بلکه علاوه بر این می تواند فرآیند بهبود سریع بیمار را به همراه داشته باشد. هدف ثانویه این متخصصان ایجاد یک فرآیند رشد موی طبیعی در محل بافت دارای زخم است. برای این کار پیوندهای مو پس از خارج شدن در شرایط مناسب نگهداری می شوند و در نتیجه می توان با کاشت این پیوندها بر روی پوست های دارای کیفیت نسبتا پایین به بهترین نتایج برای درمان بیمار دست پیدا کرد.

مسئله دیگر در این رابطه این است که اگر شما با جای زخم های متعدد به خاطر استفاده از روش استریپ مواجه شده اید، می توانید به مرکز ما مراجعه کرده و از روش درمانی بهبود جای زخم استفاده کنید. به این ترتیب متخصصان ما چند مورد از جای زخم های ایجاد شده را با استفاده از تکنیک های جدید بریده و با متصل کردن بخش های باقیمانده باعث کاهش جای زخم و کوچکتر شدن خط به جا مانده از آن می شوند.

در نهایت، کاری دیگری که متخصصان ما برای افراد متقاضی انجام می دهند، کوچک کردن جای زخم خطی باقیمانده بر روی سر به خاطر کاشت مو است. متخصصان این کلینیک در واقع می توانند با استفاده از روش FUE پیازهای موی مورد نیاز را به صورت یک به یک در هر بار از ناحیه اهدا کننده خارج کرده و سپس این پیازهای مو را به محل ایجاد زخم خطی پیوند بزنند. به این ترتیب پیازهای مو می توانند در محل کاشت جدید رشد کرده و علائم باقیمانده از عمل جراحی را پنهان کنند.

جای سوختگی، تصادف رانندگی، عمل جراحی، استفاده از تکنیک های کاشت موی غیر پیشرفته و سایر موارد مانند آنها همگی می توانند باعث ایجاد آسیب هایی شوند که بر روی ظاهر شما تاثیر نامطلوب دارد. در این حالت موی اصلی در بافت آسیب دیده نمی تواند به خودی خود رشد کند. اما امروزه ما می توانیم به فرآیند رشد موی طبیعی در محل های وارد شدن آسیب با استفاده از تکنیک کاهش مو در محل جای زخم و بخیه کمک کنیم.

یکی از موارد وجود تصور نادرست درباره کاشت مو و جراحت های ناشی از آن این است که پیازهای مو نمی توانند در محل ایجاد زخم کاشته شوند، زیرا در صورت کاشته شدن  از بین می روند. دلیل این موضوع که رشد مو در محل زخم ادامه پیدا نمی کند این است که بافت زخم باعث آسیب زدن به پیازهای موی فعلی در زمان ایجاد آن می شود. با این وجود باید بیان کرد که خون رسانی مناسب موجود در بافت آسیب دیده و دارای جای زخم می تواند از کاشت پیاز مو در محل ایجاد زخم و رشد آن حمایت و پشتیبانی لازم را به عمل آورد.

زخم های به جا مانده در ناحیه اهدا کننده مو

زخم های به جا مانده در ناحیه اهدا کننده مو (محلی که پیوندهای مو از آن گرفته می شود) معمولاً دارای شرایط عالی هستند. معنی این عبارت این است که این نواحی معمولاً نازک هستند و اغلب پیدا کردن آنها بر روی سر دشوار می باشد. همچنین در اکثر مواقع به سادگی می توان این نواحی خاص را با استفاده از موی سر (مگر در مواردی که سر تیغ زده شده یا بر روی آن خط انداخته شده باشد) پنهان کرد. در صورتی که جای زخم ایجاد شده به خاطر تکرار روش درمانی کاشت مو عریض تر شده باشد، احتمال ایجاد عفونت در این ناحیه افزایش پیدا می کند. با این وجود در این حالت نیز می توان به سادگی با استفاده از موی فرد بیمار (مگر در مواردی که مو بسیار کوتاه شده باشد) جای زخم ایجاد شده بر روی سر را پنهان کرد.

اگر شما به دنبال تیغ زدن به سر خود یا خط انداختن بر روی آن هستید، لازم است احتمال پیدا شدن جای زخم بر روی سر را جدی تر بگیرید و در صورت مشکل داشتن با این شرایط با پزشک خود صحبت کنید. در این حالت می توان برای رفع مشکل شما از روش کاشت موی FUE در جای زخم و بخیه استفاده کرد.

به هر حال در اکثر مواقع جراحت های به جا مانده در نتیجه کاشت مو بسیار نازک هستند و پیدا کردن آنها برای سایرین دشوار می باشد. بسیاری از بیمارانی که کاشت مو را به صورت موفقیت آمیز انجام داده اند، هیچ جای زخم مشخصی بر روی سر خود ندارند. کلینیک ما بطور خاص بیش از 3500 مورد کاشت مو انجام داده و برای شما پیدا کردن جای زخم بر روی سر اکثر افراد درمان شده دشوار و سخت می باشد. به هر حال بدن بعضی افراد گرایش به هایپر تروفیک (بزرگ شدن) جای زخم و تشکیل برآمدگی در محل ایجاد زخم دارد. در صورتی که شما سابقه این مشکل را در زندگی خود داشته اید، بهتر است از روش FUE برای کاشت مو استفاده کنید تا به این ترتیب از ایجاد زخم در قسمت اهدا کننده مو بر روی سر خودداری گردد.

خطرات

ریسک باقی ماندن جای زخم بر روی سر بیمار بطور کامل بستگی به تجربه جراح دارد. در صورتی که ناحیه اهدا کننده مو بطور صحیح با کمترین کشیدگی بسته شود، معمولاً اثر به جا مانده از زخم حداقل خواهد بود. متاسفانه، موارد نادر عدم موفقیت این روش درمانی تمام روزنامه ها و مجلات را پر کرده و بیمارانی که جای زخم آنها دارای شرایط عالی بوده است، کمتر درباره این موضوع صحبت می کنند.

روش ترکیبی در کاشت مو

درطاسی های وسیع 2500 تا 4000گرفت (5000تا 10000تار مو) لازم است تا پرپشتی قابل قبولی ایجاد شود. کاشت این تعداد مو فقط با روش جراحی FUTمستلزم برداشتن نوار پهن و بلندی (به عرض 2 تا 2.5 سانتی متر و طول 30 تا 33سانتی متر )از پشت سر بیمار است که نتیجه آن رد عمل زشتی است که تا آخر عمر باعث شرمندگی بیمار و عذاب وجدان پزشک می شود.
از طرف دیگر اگر قرار باشد تنها با روش غیرجراحیFIT این تعداد گرفت از سر بیمار برداشت شود عارضه ای که نصیب بیمار می شود طاسی وکچلیپشتسراست.
همچنین همواره برای بسیاری از دوستان که دارای طاسی کامل بوده و مشکلاتی از قبیل کمبود زمان ، دوری راه، مشکلات کاری و….اجازهعملکاشتمووپیوندموراکهبهطورمعمول ۲ یا ۳ جلسه به فواصل ۶ ماه انجام میگیرد به ایشان نمی دهد، این سوال مطرح بوده است که چطور می توان فقط و فقط در یک جلسه این عمل را انجام داد و در یک جلسه عمل پیوند موی طبیعی انجام شود.
برای جبران عوارض فوق پزشکان کلینیک فوق تخصصی کاشت و پیوند مو طبیعی دکتر دولتشاهی باترکیب دو روش FUT و FIT روش جدیدی را به نام روش ترکیبی ابداع نمایند. با بهره گیری از این تکنیک ما قادر خواهیم بود 16000 تار مو در یک جلسه به سر بیماران پیوند بزنیم.
در روش ترکیبی کاشت مو ، عمل پیوند موی طبیعی در 2 روز متوالی انجام میشود مثلا روز اولFUT و روز دوم FIT انجام می شود و در هر روز یک منطقه از طاسی کاشته می شود. به این ترتیب حداکثر موها در حداقل زمان کاشته می شود. حسن اصلی روش ترکیبی آن است که از بانک موی سر به نحو احسن استفاده شده و با استفاده هم زمان از هر دو روش کاشت مو(FUT+FIT)سطح وسیع تری (80-100% طاسی )پوشش داده می شود و تراکم موها افزایش می یابد.

با این اوصاف ما قادر خواهیم بود دو تا سه برابر آنچه که تا به حال امکان پذیر بوده است را به سر بیماران پیوند بزنیم.
برداشت FIT بیمار از منطقه مطمئن و بدون ریزش انجام مى شود تا مو ها در آینده نزدیک دچار ریزش نشود .

مزیت روش ترکیبی افزایش 30 درصد در تراکم موهای کاشته شده در طاسی های متوسط است.قبلا در یک جلسه کاشت مو با هریک از روش های FUT یا FIT در هر سانتی متر مربع از پوست سر 20 تا 30 گرفت (40 تا 60 تارمو) کاشته می شد. سپس در جلسه دوم که 9 ماه بعد از عمل اول انجام می شد لابلای موها پر می شد. اما امروزه با روش ترکیبی بدون معطلی می توان لابلای موها را کاملا پر کرد و تراکم موها را افزایش داد (گاهی تا 50 گرافت یا 100 تار مو در هر سانتی متر که معادل 30درصد افزایش تراکم است). کاشت مو با تراکم زیاد رضایت بیشتر بیماران و آسودگی خاطر پزشک را به ارمغان می آورد.بنابراین توصیه می شود که در طاسی های نه چندان وسیع هم از روش ترکیبی استفاده شود.

تراکم یکنواخت مو ها

یکی از نقاط قوت و مزیت کلینیک کیمیا در روش  کاشت مو ایجاد تراکم یکنواخت در ناحیه کاشت مو می باشد . در ادامه شما را با این تکنیک بیشتر آشنا خواهیم کرد.

موهای ما در گروه های کوچک در همه جا سر رشد می کنند و هر گروه شامل یک تا چهار تار مو است. این گروه ها شامل مو و فولیکول هستند. فولیکول ساختاری کیسه مانند در زیر پوست سر است که باعث تولید و تغذیه رشد موی جدید می شود. گروه ها یا واحدهایی وجود دارد که تنها شامل یک مو است، اما اغلب این گروه ها یا واحدها شامل دو تا سه تار مو هستند. فردی که موهای پرپشت تری دارد، واحدهای فولیکولی موی او شامل چهار تار مو است. این واحدهای مستقل کوچک ممکن است در طول جراحی آسیب ببنید و منجر به رشد موی نامناسب شود. بنابراین، برداشت مناسب و با دقت آنها بسیار اهمیت دارد.
از این رو، این روش کاشت مو زمان زیادی می برد و گسترده است، اما ارزش وقتی که برای آن خرج می کنید را دارد.
قبل از روش کاشت موی فولیکولی، جراحان در کلینیک کاشت مو اغلب از روشی استفاده می کردند که در آن گرافت های بزرگ مو معمولا در گروه های 3 تا 8 تار مویی برداشت می شد. یکی از مشکلات این روش این بود که واحدهای فولیکولی مو ممکن بود آسیب ببینند یا شکسته شوند و بر رشد مو تاثیر می گذاشتند.
اما در روش FUT این مشکل بوجود نمی آید، زیرا واحدهای کاشت شده مشابه با زمانی که در ناحیه اهدا کننده بودند باقی می مانند.
این روش شامل قرار دادن واحدهای فولیکی به صورت زیر است:
a) واحدهای موی مجزا در جلوی خط مو قرار داده شوند.
b) واحدهای دو تارمویی در پشت خط مو قرار داده شوند.
c) واحدهای سه تار مویی در پشت 2 واحد مو قرار داده شوند.
d) سپس واحدهای 4 تار مویی در پشت سه واحد مو قرار داده می شوند.
با این کار، بدون خطر ” انباشت غیرطبیعی مو”، موهایی طبیعی با تراکم مناسب خواهید داشت.

kash-mo

مدت زمان ریکاوری

تا 24 ساعت پس از  عمل کاشت نباید رانندگی کنید یا ماشین آلات کار کنید. به عنوان یک قاعده کلی، فرد باید به مدت 5 روز از ورزش کردن یا انجام فعالیت های سنگین خودداری کند. بیمارانی که عمل کاشت موی FUE را انجام می دهد می توانند در عرض یک تا سه روز به سر کار برگردند، در حالی که بیمارانی که روش FUT را انجام  می دهند برای رفتن به سر کار باید بین 2 تا 6 روز منتظر بمانند. شایان ذکر است که این دستورالعمل ها کلی هستند. هر فردی در سرعت متفاوتی بهبودی پیدا می کند و برخی از مشاغل نسبت به مشاغل دیگر به فعالیت فیزیکی بیشتری نیاز دارند. پس از گذشت یک یا دو روز پس از عمل، اغلب بیماران در می یابند که دیگر به داروی مسکن نیازی ندارند.

عوارض

  • هر روش جراحی عوارض جانبی کمی دارد و روش جراحی کاشت مو نیز از این قائده مستثنی نیست. این مشکلات جزئی هستند و بدون اینکه اثری بر نتیجه نهایی داشته باشد، می توان آنها را برطرف کرد
    این روش جراحی به طور کلی بسیار موفقیت آمیز و بی خطر است، اما با توجه به این که به سختی می توان پیش بینی کرد که این روش برای هر بیمار چگونه جواب می دهد، ممکن است مشکلاتی بوجود بیاید. روی هم رفته، هر فردی نسبت به هر عمل واکنش متفاوتی دارد.این روش برای اغلب افراد نتایج مثبتی را به همراه دارد، اما در صورت با تجربه نبودن جراح مشکلاتی ممکن است بوجود بیاید

عوارض جانبی احتمالی این روش جراحی شامل موارد زیر است:

• رشد ضعیف یا کند مو: احتمالا ناشی از آسیب به فولیکول ها است
• عفونت:این مشکل به ندرت پیش می آید، زیرا قبل و پس از کاشت مو بیمار داروهای آنتی بیوتیک مصرف می کند
• جای زخم مشخص: جراح سعی می کند برش را در بخش مناسبی از ناحیه اهدا کننده قرار دهد تا به سختی بتوان به وجود آن پی برد.
• التیام نامناسب زخم:عوامل ژنتیکی در وجود این مشکل نقش ایفا می کنند و بعضی از افرادنسبت به افراد دیگر سریع تر بهبودی پیدا می کنند.
• تغییر در رنگدانه پوست:احتمال تغییر رنگ پوست ( تیره شدن) وجود دارد، البته این اتفاق به ندرت پیش می آید.

چه روشی برای کاشت مو بهتر است

روش های کاشت fut و fit و روش ترکیبی هر کدام با توجه به شرایط خاص هر بیمار می تواند مزایا و معایبی را داشته باشد . پس از جلسه مشاوره برای کاشت مو ، متخصصین کلینیک کیمیا بهترین روش را برای کاشت مو برای شما انتخاب می کنند

 

توصیه و مراقبت های پس از کاشت مو

شب پس از انجام عمل کاشت مو و چند شب پس از آن، بهتر است سر خود را بالاتر از بقیه اعضای بدن قرار دهید.در صورت نیاز برای خواب و درد داروهایی تجویز می شود. عموما به داروهای آنتی بیوتیک نیازی نیست. صبح پس از جراحی کاشت مو، هدبند را خارج می سازید و دوش می گیرید و  پوست سر خود را سه مرتبه می شوئید، فقط برای روز اول این کار را انجام دهید.

در روزهای باقی مانده هفته، باید روزی دو مرتبه دوش بگیرید. به شما آموزش داده می شود که در حین دوش گرفتن به آرامی ناحیه کاشته شده را با یک شامپوی مخصوص به آرامی تمیز کنید. گرافت های واحد فولیکولی به خوبی در نواحی دریافت کننده قرار گرفته اند و در حین دوش گرفتن از جای خود بیرون نمی آیند. در صورتی که از دستورالعمل هایی عرضه شده پیروی کنید، پس از اولین دوش، دیگر به بانداژ نیازی نخواهید داشت.

اگر چه باید برای هفته اول پس از جراحی ریزش مو باید با احتیاط با موی خود رفتار کنید، ده روز پس از آن می توانید شامپو زدن، شانه زدن و مراقبت های موی نرمال را از سر بگیرید. در این زمان، گرافت ها به خوبی سر جای خود محکم شده اند. همچنین در این زمان می توانید موهای خود را کوتاه کنید. چهار هفته پس از کاشت مو، در صورت تمایل، می توانید موهای خود را رنگ کنید.

عموما بیماران می توانند کارهای روزمره خود را فورا پس از عمل کاشت مو از سر بگیرند. ورزش محدود در اولین هفته شروع می شود. برای چند هفته پس از جراحی کاشت مو بتسه به نوع برش ناحیه اهدا کننده و شل بودن پوست سر،  باید از انجام حرکات ورزشی سنگین خودداری کنید

 هزینه و قیمت

هزینه کاشت مو برای هر فرد می تواند متفاوت باشد و بسته به تعداد گرافت های کاشته شده برای هر بیمار دارد .

محاسبه هزینه های دقیق کاشت مو  کار ساده ای نیست. تیم پزشکی ما در طول جلسه مشاوره قیمت میانگین کاشت مو را اعلام می کنند. جزئیات عمل و تعداد گرافت های کاشته شده قیمت نهایی روش کاشت مو را تعیین می کنند.

 

سوالات رایج کاشت مو

از جمله سوالات رایج کاشت مو می توان به موارد زیر اشاره کرد

آیا کاشت مو برای زنان نیز صورت می گیرد؟

بله. ریزش مو در زنان  تقریبا شایع است. اگر چه الگوی ریزش موی زنان نسبت به مردان متفاوت است، و اغلب پشت خط مو کم پشت می شود، روش درمانی مردان و زنان مشابه است.

آیا این روش دردناک است؟

روش کاشت موی FUE دردناک نیست. برای بی حس کردن ناحیه قبل از شروع درمان از بی حسی موضعی استفاده می شود و از این رو بیمار در طول کاشت مو بجز احساس سایش مختصر دردی را احساس نمی کند. پس از کاشت مو کمی قرمزی ایجاد می شود که در عرض چند روز از بین می رود.

مدت زمان عمل کاشت مو

طول درمان به تعداد موی مورد نیاز بستگی دارد. معمولا  کاشت مو بیش از یک روز طول نمی کشد ( بین سه تا هشت ساعت). با این حال، در بعضی از موارد، وقتی که تعداد تار موی زیادی کاشته می شود، بیمار دوست دارد  روش کاشت مو در دو روز صورت بگیرد.

عوارض جانبی

با توجه به این که برش ها کوچک هستند، خطر عفونت پس از عمل بسیار کم است. احتمالا اندک زمانی پس از درمان کمی قرمزی و شاید ورم خفیف را در ناحیه درمان احساس کنید، اما این علائم در عرض  دو تا چهار روز از بین می روند.
آیا پس از کاشت مو جای زخم ایجاد می شود؟

به لطف مهارت پزشکان متخصص کاشت مو، محل های درمان در ناحیه های کاشته شده معمولا  به قدری کوچک هستند که جای زخم در عمل قابل تشخیص نیست. حای زخم در ناحیه اهدا کننده با موی موجود شما پوشانده می شود.  در اغلب موارد، فن آوری های جدید بکار گرفته در کلینیک کیمیا باعث می شود که خط موی بازیابی شده در عمل قابل تشخیص نباشد.

تعداد جلسات  مورد نیاز

تعداد جلسات مورد نیاز برای بدست آوردن نتایج مطلوب برای هر فرد و بسته به میزان ریزش موی فرد متغیر است. اما بر حسب تجربه، اغلب بیماران حداکثر به دو جلسه نیاز خواهند داشت.

نتایج از چه زمانی قابل مشاهده هستند؟

بیماران می توانند فورا پس از درمان طرح کلی خط موی خود را مشاهده کنید و مو فورا پس از درمان به صورت نرمال شروع به رشد می کند. ریزش موی کاشته شده در چند هفته پس از درمان نرمال است، اما پس از این ریزش اولیه، مو دوباره قوی و سالم رشد می کند و برای همیشه باقی می ماند. نتایج را در حدود چهار تا شش هفته پس از درمان می توانید مشاهده کنید و نتایج کامل را در حدود شش ماه پس از درمان می توان مشاهده کرد.

میزان ماندگاری نتایج

نتایج روش های کاشت مو دائمی نمیباشد.


ریزش مو علل متعددی دارد . وقتی ریزش مو به صورت ناگهانی شروع می شود . علت ممکن است بیماری ، رژیم ، داروها ، یا تولد بچه باشد . اگر ریزش مو به صورت تدریجی است ، و سال به سال بدتر از سال قبل می شود ، فرد ممکن است ریزش موی ارثی داشته باشد . برخی روش های آرایش مو هم می توانند باعث ریزش موی قابل توجه شوند . در ادامه به طور خلاصه دلایل مختلف ریزش مو بیان می شود

اختلالات مو
– ریزش موی ارثی ( نازک شدن تدریجی مو ها ): همچنین به آن ریزش موی آندروژنتیک هم می گویند . این در واقع شایع ترین علت ریزش مو است. وقتی یک مرد مبتلا به ریزش موی ارثی است خط جلویی موها به سمت عقت پس روی می کند ، همچنین موها از وسط سر نیز کاهش می یابند .
– از طرف دیگر در این نوع ریزش مو در خانمها خط رویش موها در بالای پیشانی حفظ می شود، اما تراکم موها در بالای سر به تدریج کاهش می یابد . موهای جلوی سر نسبت به موهای پشت سر خیلی کم تراکم تر می باشند .
– به ندرت ممکن است ریزش موی الگوی مردانه در خانم ها و یا بالعکس ریزش موی الگوی زنانه در آقایان دیده شود .
– در آمریکا بیش از 80 میلیون نفر زن و مرد مبتلا به ریزش موی ارثی هستند . در واقع در این نوع ریزش مو ریزش روزانه موها طبیعی است اما موها به تدریج، به خصوص در جلوی سر نازک شده و از بین می روند .
– کچلی منطقه ای : این یک بیماری خود ایمنی است که منجر به ریزش مو در سر، صورت و یا در دیگر نقاط بدن می شود . در هر سنی می تواند ایجاد شود . ریزش موها به صورت سکه ای یا منطقه ای است . در نوع پیش رفته آن تمامی موهای سر و صورت از بین می روند .

بیماری ها
– بیماری داخلی زمینه ای : در حدود سی بیماری داخلی مختلف، ریزش مو یک علامت هشدار دهنده است . وقتی بیماری زمینه ای نباشد ریزش مو نیز کنترل می شود . دو بیماری شایعی که بیشتر از همه باعث ریزش مو می شود : 1- کم کاری تیروئید و 2- کم خونی می باشد . این ریزش مو در حقیقت ریزش موی واکنشی و خود بخود محدود شونده است . چند ماه بعد از بیماری اولیه ریزش مو به طورناگهانی آغاز شده و موها به ویژه در ناحیه گیج گاه کاهش می یابد .
– درمان برخی سرطان ها : به دنبال درمان برخی سرطان ها ریزش مو ایجاد می شود . رادیو تراپی و شیمی درمانی منجر به ریزش مو می شوند . اغلب موارد به دنبال اتمام درمان سرطان موها به حالت نرمال بر می گردند .
– عفونت های قارچی سر : در بچه ها شایع است . ریزش مو توأم با پوسته ریزی و خارش سر به صورت موضعی می باشد . مسری است ، به راحتی قابل درمان است .
– کندن موها : یک نوع وسواس اجباری است . برخی از افراد با اراده موهای خود را می کنند . با اینکه فرد نسبت به این موضوع آگاهی دارد اما یک حالت وسواس و اجبار گونه در وی وجود داشته و منجر به ادامه کار می شود . این افراد ممکن است موهای سر ، ابرو و یا مژه های خود را بکنند . این بیماری از نوزادان 18 ماهه تا افراد مسن مشاهده شده است .

استرس و هورمون ها
– استرس های فیزیکی : ریزش موی قابل توجه به دنبال جراحی ، تب بالا ، عفونت شدید ، و حتی یک آنفولانزای شدید می تواند باشد .
– تغییرات هورمونی : تغییرات قابل توجه در سطح هورمون ها به ویژه در زنان می تواند موجب ریزش مو شود . ریزش مو در زمان یائسگی و همچنین به دنبال تولد بچه به خاطر پایین افتادن سطح استروژن خون شایع است . وقتی ریزش مو به علت پایین افتادن استروژن خون باشد این موقتی است و موها مجدداً به حالت اول برخواهند گشت . یک خانم در سن 40 سالگی یا بالاتر نباید انتظار داشته باشد موهایش به اندازه سنین 20 سالگی رشد کنند .

رژیم غذایی
– کم کردن وزن : حتی اگر کم کردن وزن زیر نظر پزشک باشد سه تا 6 ماه بعد از کم کردن 6 کیلو وزن ریزش مو اتفاق می افتد . ریزش مو به دنیال کاهش وزن شایع است والبته دوباره به حالت نرمال برمی گردد .
– مصرف بیش از اندازه ویتامین ها : مصرف بیش از اندازه ویتامین A که معمولاً در مکمل های ویتامینی یافت می شود منجر به ریزش مو می شود . بعد از قطع و نرمال شدن ویتامین A بدن مو ها به حالت نرمال بر می گردند .
– کم مصرف کردن پروتئین : وقتی بدن پروتئین کافی دریافت نکند در مصرف پروتئین خود صرفه جویی کرده و سهمیه موها را قطع می کند . دو تا سه ماه بعد از کم شدن پروتئین بدن موها ریزش می کنند . با مصرف کافی پروتئین می توان جلوی این مشکل را گرفت . گوشت ،تخم مرغ و ماهیها منابع خوب پروتئین هستند . گیاهخواران می توانند پروتئین خود را با افزودن آجیل گیاهان دانه دار و عدس به رژیم غذایی خود به دست آورند .
– کم مصرف کردن آهن : مصرف کم آهن منجر به ریزش مو می شود . این مسئله به خصوص در مورد خانم ها صادق است . منابع غذایی آهن برای گیاهخواران عبارتند از : دانه سویا ، تخم کدو ، عدس ، اسفناج . منابع غذایی حیوانی آهن عبارتند از گوشت ، حلزون و صدف خوراکی .
– اختلالات خوردن : برخی از بیماری ها که خود را با اختلال خوردن غذا نشان می دهند مثل بی اشتهایی عصبی منجر به ریزش مو می شوند .

داروها
– داروهایی که بیشتر از همه منجر به ریزش موئ می شوند عبارتند از : رقیق کننده های خون مثل آسپرین ، دوز بالای ویتامین A داروهایی که برای درمان آرتریت ، افسردگی ، نقرس ، فشار خون بالا و بیماری های قلبی مصرف می شوند .
– قرص های جلوگیری از بارداری : در برخی از زنان قطع و یا مصرف قرص های جلوگیری از بارداری منجر به ریزش مو می شود. این به خصوص در زنانی که زمینه ارثی ریزش مو دارند اتفاق می افتد .

آرایش مو ها
– مواد آرایشی موها : استفاده مکرر از مواد دکلره و مواد فر دائمی منجر به ریزش مو می شود . استفاده بیش از اندازه و نامناسب از رنگ مو ، ژل ، و اسپری های نگهدارنده مو منجر به ریزش مو می شوند . در واقع اینها منجر به شکستن و ریختن موها می شوند . متخصصین مو توصیه می کنند که مصرف مواد آرایشی مو محدود شود .
– سشوار ، اتوی مو و وسایل مشابه : استفاده مکرر از سشوار و اتوی مو منجر به ریزش مو می شود . گرمای ناشی از سشوار و اتوی مو آب درون ساقه مو را تخلیه کرده و موها را مستعد شکستن و آسیب دیدن می کند . اگر اجازه بدهیم که موها در معرض هوا خشک شده و سپس آنها را مدل داده و آرایش کنیم این ریسک کاهش می یابد . استفاده از اتوی مو نیز باید بسیار کم باشد .
– کلیپس ، کش مو و سنجاق مو : اگر از این وسایل به صورت سفت و محکم برای نگهداشتن موها استفاده شوند ، موها آسیب می بیند . اگر سنجاق مو انتخاب می کنید بهتر است انواعی که نرم تر بوده و نوک آنها تیز نباشد انتخاب کنید . کلیپس مو نیز باید یک بالشتک از جنس لاستیک در تماس با موها داشته باشد . بهتر است از این وسایل به صورت سفت و محکم برای بستن موها استفاده نشود .
– بافت موی آفریقایی : در این نوع آرایش موها در اثر فشار بیش از حدی که به ریشه های مو وارد می شود موها دچار ریزش می شوند و حتی این ریزش ممکن است دائمی باشد .
– شامپو زدن و برس زدن بیش از اندازه موها : شامپو زدن بیش از اندازه و یا برس زدن بیش از اندازه منجر به آسیب دیدن موها می شود . به خصوص اگر این کارها را با وسواس و محکم انجام دهیم مو ها بیشتر آسیب می بینند . در این افراد موها نازک و تیره و شکننده هستند . بهتر است موهای خیس شانه نشوند. حوله را بر روی موها نکشید . حوله را به دور سر خود بپیچید تا موها به آرامی خشک شوند . موهای خیس در معرض آسیب بیشتری هستند .

متخصص پوست و مو می تواند به شما در یافتن علل ریزش مو کمک کند
متخصص پوست با پرسش هایی و همچنین با معاینه موها علل ریزش موی شما را ریشه یابی می کند . متخصص پوست درباره سابقه بیماری های قبلی ، داروهای مصرف شده قبلی ، رژیم غذایی و سابقه فامیلی سؤال می کند . متخصص پوست همچنین موهای شما را معاینه می کند . هنگام معاینه ممکن است لازم باشد چند عدد از موهای شما کشیده شود . گاهی یک آزمایش خون هم لازم می شود . همچنین متخصص پوست به میزان چربی سر ، شوره و خارش سر توجه می کند . وقتی به علت ریزش مو به مطب متخصص پوست مراجعه نموده اید یادتان باشد یک راه حل سریع و فوری وجود ندارد . با صبرو حوصله مشکل شما حل می شود .


طاسی

طاسی به وضعیت نداشتن مو و یا از دست دادن آن در نواحی‌ای که مو در آن نواحی اغلب رشد می‌کند به خصوص در سر، اطلاق می‌شود. کچلی نوعی عفونت پوست و ریزش موی ناشی از عامل قارچی است.

انواع آلوپسی

انواع آلوپسی از طاسی با الگوی مردانه (که آلوپسی آندروژنیک، آلوپسی آندروژنتیک، و آلوپسی آندروژنتیکا نیز نامیده می‌شود و در فارسی می‌توان آن را به طاسی وابسته به هورمون مردانه و یا کچلی آندروژنیک نیز ترجمه کرد) گرفته، تا مواردی همچون طاسی منطقه‌ای یا همان آلوپسی آره آتا، که شامل از دست دادن منطقه‌ای مو در برخی از نواحی سر یا بدن است، و همین‌طور طاسی کامل یا همان آلوپسی توتالیس، که به از دست دادن تمامی موی سر به طور کامل اطلاق می‌گردد، و نیز ریزش موی سرتاسری یا همان آلوپسی یونیورسالیس، که شامل از دست دادن تمام موهای سر و بدن می‌باشد را، در بر می‌گیرد.

طاسی مردانه

آلوپسی آندروژنیک مردانه یا طاسی مردانه ریزش مو تیپ مردانه را نمی‌توان یک بیماری محسوب نمود. این وضعیت به طور معمول در مردانی که از نظر ژنتیکی مستعد این وضعیت هستند اتفاق می‌افتد و در واقع نوعی پاسخ فیزیولوژیک بدن آنها به آندروژن‌ها یا همان هورمون‌های مردانه می‌باشد.

موهای ناحیه سر در انسان با وجودیکه رشد غیر وابسته به هورمون جنسی مردانه (آندروژن) دارند، امّا دارای گیرندهٔ خاص هورمونهای جنسی می‌باشند و به همین دلیل این هورمونها می‌توانند بر ریزش مو مؤثر باشند. در مردان بخش‌های فرونتوتمپورال یعنی نواحی جلو و اطراف و مرکز سر دارای گیرنده هورمونی هستند امّا در زنان تمام موهای ناحیه سر دارای گیرنده آندروژنی می‌باشند. به همین دلیل در مردان اول ناحیه جلوی سر کاهش مو داریم و بعد ناحیه مرکزی و سپس این دو ناحیه بهم می‌رسند.

برای درمان الوپسی مردانه از آنتی آندروژن (مانند فیناستراید)، مینوکسیدیل موضعی و روشهای جراحی کاشت مو می‌توان سود برد. بهترین کاندیداهای درمان با مینوکسیدیل مردان با سن کمتر از ۳۰ سال هستند که کمتر از ۵ سال است دچار ریزش مو شده‌اند.

طاسی زنانه

آلوپسی آندروژنیک زنانه یا طاسی زنانه را گاهی آلوپسی آندروژنیک آدرنال زنانه هم می‌خوانند، چرا که در برخی از این زنان سطح سرمی دهیدرواپی آندروسترون سولفات (با نماد اختصاری DHEAS) که نوعی آندروژن غده فوق کلیه (آدرنال) است، بالا می‌باشد. در این زنان طرح مشخصی از آلوپسی مرکزی اسکالپ بدون فرورفتگی فرونتوتمپورال پدید می‌آید ولی در سایر زنان کاهش مو در تمام سر بطور یکسان پدید می‌آید و زنان مانند مردان دچار طاسی سر نمی‌شوند.

آلوپسی آره آتا

آلوپسی آره آتا یا طاسی منطقه‌ای بیماری است که با آغاز سریع ریزش مو در یک منطقه کاملاً مشخص و معمولاً مدور تشخیص داده می‌شود. اکثریت بیماران زیر ۶۰ سال سن دارند و هیچ یافته دیگری به همراه ندارند. علت این بیماری می‌تواند اختلالات سیستم ایمنی مانند کم خونی ایمنی، التهاب تیروئید، دیابت و… باشد.

مبتلایان به طاسی منطقه‌ای در یک سوم موارد خودبخود بهبود می‌یابند و نیازی به درمان ندارند ولی در موارد شدید می‌توان از داروهای کورتون (موضعی یا تزریق داخل جلدی)، ماینوکسیدیل، پووا تراپی و… استفاده کرد.

کورتون موضعی مانند تریامسینولون را نباید به مقدار زیاد استفاده کرد چون کاهش بافت پوست و آتروفی آنرا بدنبال دارد. اگر مناطق درگیر در این بیماری زیاد باشند، یا درگیری منتشر باشد، یا مژه‌ها و ابروها درگیر باشند، و همچنین اگر با حساسیت همراه باشد و… وخامت این بیماری بیشتر خواهد داشت.

آلوپسی توتالیس

طاسی کامل یا آلوپسی توتالیس به ریزش تمام موی سر اطلاق می‌شود. این بیماری دارای دوره‌های رشد و ریزش مو می‌باشد، هرچند که پروگنوز یا پیش آگهی رشد طولانی مدت مو در آن ضعیف است

آلوپسی یونیورسالیس

طاسی سرتاسری یا آلوپسی یونیورسالیس به ریزش تمام موی بدن اطلاق می‌شود، که بسیار نادر است.

نگاهی به درمان

  • در تمام موارد آلوپسی رشد مجدد مو ممکن است بدون درمان یا پس از سالها صورت گیرد.

انتخاب­های اولیه درمان

تزریق داخل ضایعه‌ای کورتیکواستروئید (به انگلیسی: Intralesional Coticostroides): این روش انتخاب اول درمان در مواردی است که طاسی سکه­ ای یک یا چند ناحیه کوچک از سر را درگیر کرده است. بدین منظور معمولاً از سوسپانسیون تزریقی تریامسینولون استوناید ۲٫۵ تا ۱۰ میلی گرم در میلی لیتر استفاده می‌شود که دو یا سه بار با فواصل چهار تا شش هفته‌ای تکرار می­شود تا به پاسخ درمانی مناسب برسد. برای ناحیهٔ ابرو و ریش سوسپانسیون رقیق­تر به کار می­رود.

Topical Immunotherapy: در این روش از یک آلرژن تماسی قوی در ناحیه دچار ریزش مو استفاده می­گردد. مکانیسم عمل این آلرژن به این صورت است که سیستم ایمنی درگیر کننده فولیکول­های مو تمایل بیشتری به آن دارد. مشاهده شده با این روش تجمع لنفوسیت­های T در خون محیطی اطراف فولیکول­های مو کاهش می­یابد.

اولین ماده آلرژن که به این منظور به کاربرده شد Dinitrochlorobenzene (با نماد اختصاری DNCB) بود که به دلیل عوارض سرطان زایی مشاهده شده دیگر بکار نمی‌رود. ماده دیگر Squaric acid dibuthyl ester (با نماد اختصاری SADBE) می‌باشد که به دلیل عدم پایداری کمتر مورد استفاده قرار می­گیرد. اما ترکیب برتر دیفن سیپرون (به انگلیسی: Diphencyprone) است که امروزه عمدتاً از آن برای ایمونوتراپی استفاده می­شود. این ترکیب یک آلرژن تماسی قوی بوده که پایداری مناسب و عوارض کمتری از مواد پیشین دارد.

درمان­های خط دوم

Topical Corticostroides: این داروها در طاسی­های سکه­ ای به عنوان درمان اصلی و در طاسی­های آراتا توتال که با دیفن سیپرون تحت درمان است به عنوان درمان کمکی کاربرد دارد. در این روش معمولاً از کورتیکوستروئیدهای قوی استفاده می‌شود. حسن این درمان ارزان بودن و کاربرد ساده آن است.

Psoralen plus Ultraviolet: نوردرمانی در طاسی­های یونیورسال که کل موهای بدن درگیر شده است، کاربرد دارد. اثربخشی آن در مطالعات گوناگون با درصدهای موفقیت مختلف گزارش شده است. احتمال ریزش دوباره موها با قطع نوردرمانی بالاست و نیاز به ادامه درمان برای مدت طولانی برای نگه داشتن موهای رشد کرده وجود دارد.

Topical irritants: استفاده از تحریک­ کننده‌های موضعی مثل دیترانول و رتینوئیک اسید نیز در برخی مطالعات مؤثر بوده است اما اثربخشی پایینی دارند. دیترانول ۰٫۵ تا ۱ درصد مناسب به نظر می­رسد و به دلیل لکه قهوه‌ای روی پوست ایجاد می­کند، در مواردی که افراد موی سیاه دارند روی کف سر به کار می­رود.

Topical Minoxidil: با اینکه ماینوکسیدیل در درمان طاسی آراتا اثر چندانی ندارد و مطالعات مختلف نتایج متناقضی از اثربخشی آن نشان داده­اند. اما به دلیل ایمن بودن و عوارض کم در بسیاری از موارد به عنوان درمان جانبی بکار می­رود.

در طاسی آندروژنیک داروهای آنتی آندروژنیک مانند فیناستراید جزو خط اول درمان هستند. مطالعات اندکی نیز در مورد سایر ترکیبات مانند استفاده از سیکلوسپورین خوراکی و تاکرولیموس موضعی صورت گرفته است.

پنهان کردن ریزش مو

یکی از روش‌های پنهان کردن ریزش مو شانه کردن موها در طرفین است به این صورت که موها را شانه کنید تا روی قسمت طاس قرار بگیرد. البته این یک روش موقت است و فقط زمانی کاربرد دارد که میزان طاسی سر خیلی کم باشد و زمانی که طاسی بیشتر شود، این روش کارایی خود را از دست می‌دهد.
روش دیگر استفاده از کلاه، تکه‌های مو یا کلاه گیس است. کلاه گیس یک لایه مصنوعی یا مو طبیعی است که شبیه موی معمولی می‌ایستد.
در بسیاری از این موارد این مو مصنوعی است. تفاوت کلاه گیس‌ها در کیفیت و قیمت آن‌ها است. در ایالات متحده بهترین کلاه گیس‌ها آنهایی هستند که به شکل موی طبیعی دیده می‌شوند. قیمت آنها ده‌ها یا صدها دلار است.
سازمان‌ها همچنین موهای افرادی را که می‌خواهند کمک کنند را برای تهیه کلاه گیس برای افرادی که سرطان دارند و موهای خودشان را در حین شیمی درمانی از دست داده‌اند جمع‌آوری می‌کنند.

 

تشخیص ریزش مو

تست کشش یا pull test این تست کمک می‌کند که استحکام موها ارزیابی شود. کشش خفیفی به گروهی از موها (۴۰ تا ۶۰ عدد) در سه قسمت مختلف وارد می‌شود. تعداد موهای کنده شده در زیر میکروسکوپ شمرده می‌شود. حالت نرمال آن ۳ مو در هر قسمت است وبیشتر از آن حالت سستی مو را نشان می‌دهد.

تست انقباض یا pluck test این تست با بیرون کشیدن مو از ریشه و بررسی آن در زیر میکوسکوپ انجام می‌شود برای تعیین تلوژن یا آناژن بودن موها.

نمونه برداری از پوست سر یا Scalp biopsy این تست وقتی که علت بسیار مبهم است انجام می‌گیرد. این تست معمولاً از اطراف مرز شروع ریزش مو انجام می‌شود.

شمارش روزانه موهای ریخته شده یا Daily hair counts این تست معولا هنگامی که نتیجه آزمایش کشش منفی است انجام می‌شود و با شمارش روزانه موهای ریخته شده همراه است. این تست با جمع‌آوری تمامی موهای ریخته شده طی شستن و شانه زدن مو در ۱۴ روز متوالی می‌باشد. اگه این تعداد بیشتر از متوسط ۲۵۰ مو در روز بود ریزش موها غیرعادی است.

دستگاه سنجش مو یا Trichoscopy این یک تست غیر مخرب برای مو بوده و شامل ابزاری برای بزرگ نمایی و ارزیابی پوست سر و موها می‌باشد.




|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








آخرین عناوین مطالب